lørdag 25. desember 2010

Svineribbe

2010 juleribba ble innkjøpt frossen tidlig i november på Rimi, men ble den beste ribba jeg har stekt hittil, bortsett fra sprø svor, som jeg har tatt inn noen tips nedenfor for å huske til neste år. Klart den saftigste og mest smakfulle ribba jeg har stekt, så det må bety at metoden jeg plukket opp i år fra Brimi og Hellstrøm nå ha noe for seg.
Bjørn.

Ingredienser:
• 1 stk fet flatribbe (familieribbe er umulig å steke uten at kotlettdelen
går tørr)
• Mye salt og pepper
• 1 stor løk, grovhakket
• 5 hvitløksbåter, hakket
• Fersk ingefær (ca. halvparten av mengden med hvitløk), hakket
• Olivenolje

Tin ribba i 2 døgn i kjøleskap.
Riss små ruter i svoren med en stor kjøkkenkniv.
Gni ribba inn med mye salt og nykvernet pepper og legg den kaldt i 2 døgn før steking. Ta den ut i værelsestemperatur en drøy time før steking.

Stek grønnsakene i olivenolje til de er passe myke, salt og peppre. Spre denne blandingen utover en langpanne og plasser ribba oppå, med svoren opp. Hell på kun ca. 1/4 dl. kaldt vann og sett midt i ovnen på 120 grader i ca.4,5 time (kjernetemperatur: 80 grader).

Ta nå ribba ut av ovnen og la den hvile til ovnen er oppe i 250 grader med varmluft (vifte) på. Sett ribba på rist i samme langpannen og stek ytterligere 20-30 minutter til all svoren er mørk brun og sprø.

La nå ribba hvile i min. 30 -45 minutter før den du skjærer i den (den er forsatt varm!).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar