søndag 2. januar 2011

Tapenade (Olivenmos)

Etter mange besøk på franske markeder med kjøp av tapenade, ønsket jeg å lage min egen. Denne oppskriften er ikke eksakt, men man må selv finne sin smak med hensyn til urter, type oliven og andre smaker. Mange bruker litt kapers i stedet for eller sammen med ansjos så det er bare å prøve seg fram.
Jeg bruker tapenaden oftest som aperitif smurt på små kjeks eller brød, men den er også fin på en Sandwich, eller til en salat. Anne
Ingredienser:

• 200 gram sorte oliven ( jeg synes Kalamata oliven fungerer best )
• 2 ansjosfileter, italienske eller spanske
• 1 liten tørket chilipepper
• 1 hvitløksfedd
• Litt presset sitron
• 1 ts tørket timian ( ev. rosmarin eller basilikum )
• Litt friske urter av lignende type som over hvis man har
• ½ - 1 dl mild olivenolje

Begynn med å ta ut steinene av olivenene. ( Du kan bruke steinfrie, men de smaker ofte mye mindre ). Jeg gjør dette ved å legge de på en stor fjel og slå på hver enkelt med bunnen av et kjøkkenglass. Da er det lett etterpå å fjerne steinene med fingrene.

Legg chili, hakket hvitløk, urter og litt presset sitron i en morter og lag en mos. Del ansjosen i mindre biter.

Ha urtemosen, ansjos og litt oliven i en høy bolle og bruk en stavmikser til det er glatt. Ha i resten av olivenene, litt olivenolje og kjør stavmikseren til du synes det er bra konsistens. Jeg foretrekker at tapenaden ikke er altfor glatt. Smak til med sitron og olivenolje.

Ha tapenaden over på små glass og oppbevart i kjøleskap holder den seg flere uker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar