søndag 27. mars 2016

Rødkålsalat med rødbeter og rødløk



Første gang jeg fikk servert denne salaten var på juleaften. Ideen var å beholde «rødkål» til ribba, men å prøve med en variant som var rask å lage og ikke skulle varmes opp. Den ble godt mottatt av alle og etter hvert har jeg prøvet den ut ved andre anledninger. Den er god som tilbehør til f.eks. en spinatpai, eggeretter, ved siden av kaldt kjøtt og som tilbehør til stekt eller grillet kjøtt. Den ble godt mottatt servert som forrett med godt brød til, spesielt om man har en litt tung hovedrett.

Hvor mye man skal bruke av hver ingrediens er ikke så viktig, men jeg er litt forsiktig med for mye rødløk da den kan bli litt stram. Det å finne rå rødbeter er heller ikke alltid lett, men jeg har testet ut med å bruke kokte og det går fint. De får man kjøpt vakumpakket i mange butikker nå, i allefall Meny.

Dressingen kan man lage som man liker, men jeg synes det gir en litt morsom smak å bruke litt honning. Men her er det bare å bruke fantasien, forskjellige urter gir også gode smaker.

Anne

Ingredienser:

Til salaten:
·       Rødkål skåret i så tynne strimler som mulig. Jeg bruker ostehøvel, men har du en mandolin er det sikkert effektivt.
·       Rødløk, del løken i to og skjær så tynne skiver som mulig (ikke bruk for mye).
·       Rå rødbeter (kan og bruke kokte), rives på det groveste på rivjernet.
·       Litt kapers, liker du ikke smaken, kan det sløyfes.
·       Granateplekjerner, disse gir en frisk og syrlig smak som jeg liker godt

Til dressingen:
·       2ss rødvinseddik
·       5ss olivenolje
·       2 ts honning
·       Salt og pepper


Bland alt til salaten i en bolle.


Bland dressingen godt og rør den inn i salaten. Ikke ta alt på en gang. La salaten trekke en times tid og smak til om du trenger mer dressing, ev. mer salt og pepper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar